Λειτουργικά Τρόφιμα

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΤΡΟΦΙΜΑ
Με τον όρο «λειτουργικά» (Functional foods, Nutraceuticals), χαρακτηρίζονται όλα εκείνα τα τρόφιμα, φυσικά ή εμπλουτισμένα τα οποία έχουν συγκεκριμένες ευεργετικές επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό. Οι εταιρείες τροφίμων εμπλουτίζοντας και ενισχύοντας τα επεξεργασμένα τρόφιμα, με συστατικά των τροφίμων που θεωρείται ότι προσφέρουν επιπλέον οφέλη για την υγεία, δημιούργησαν αυτά τα προϊόντα. Τα λειτουργικά τρόφιμα συμπληρώνουν και δεν υποκαθιστούν την υγιεινή διατροφή. Απευθύνονται σε ομάδες πληθυσμού με συγκεκριμένα προβλήματα υγείας και δεν θα πρέπει να καταναλώνονται από όλους όπως ισχυρίζονται ερευνητές. Τα καλύτερα λειτουργικά τρόφιμα είναι τα φυσικά φρούτα και λαχανικά και τα μη επεξεργασμένα δημητριακά ολικής αλέσεως που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Με μια ισορροπημένη διατροφή υγιεινών, φυσικών τροφών, δεν χρειάζονται τα λειτουργικά τρόφιμα.

Αυτά είτε έχουν υποστεί τροποποίηση, ώστε να αυξηθεί η περιεκτικότητά τους σε κάποιο συστατικό (π.χ. ω3 λιπαρά οξέα), είτε έχουν εμπλουτιστεί με νέο συστατικό με θετική δράση. Ακόμα αναφέρονται σε τρόφιμα στα οποία έχει αντικατασταθεί ή έχει πλήρως αφαιρεθεί κάποιο επιβλαβές συστατικό.

Τα πλεονεκτήματα των λειτουργικών τροφίμων:
•    Προάγουν την υγεία και ενισχύουν τα ποιότητα ζωής
•    Ενισχύουν το αμυντικό σύστημα του οργανισμού
•    Συμβάλλουν στον περιορισμό πολλών ασθενειών

Παραδείγματα λειτουργικών τροφίμων:
1.    Προϊόντα γάλακτος, που έχουν υποστεί ζύμωση (γιαούρτια με προβιοτικές καλλιέργειες, βελτιώνοντας τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
2.    Μαλακές μαργαρίνες, γιαούρτι, τυρί εμπλουτισμένα με φυτικές στερόλες, οι οποίες μειώνουν τη χοληστερίνη
3.    Προϊόντα με αντιοξειδωτικούς παράγοντες
4.    Χυμοί, μαργαρίνες, αυγά πλούσια σε ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα, που βοηθούν στη μείωση καρδιοπαθειών.

Οι πωλήσεις των λειτουργικών τροφίμων στις αγορές της Ευρώπης έφθασαν το 1998 τα 2,6 δις δρχ., στις Η.Π.Α. τα 1,5 δις δρχ., και στην Ιαπωνία, όπου γεννήθηκε το concept λειτουργικών προϊόντων και τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη επιτυχία, έφθασαν τα 22 δις δρχ. Η Γαλλία έχει υπεροχή στις πωλήσεις των λειτουργικών γιαουρτιών και η Μεγάλη Βρετανία στις πωλήσεις των λειτουργικών γαλάτων. Δυναμική ανάπτυξη παρουσιάζουν η Γερμανία, η Ισπανία, η Ιταλία και οι Κάτω Χώρες. Τα πιο πρόσφατα προϊόντα που εμφανίζονται είναι τρόφιμα με κολλαγόνο για την επιδερμίδα (Ιαπωνία), ανθοκυανίνες σε βατόμουρα (Η.Π.Α. - κατά της γήρανσης) τρόφιμα εμπλουτισμένα με συγκεκριμένα βότανα (Αγγλία - κατά του στρες), antioxidants και phytoestrogens (Γαλλία - κατά της γήρανσης) κτλ. Η συγκεκριμένη αγορά είναι αυξανόμενη, καθοδηγούμενη κυρίως από τις νέες καταναλωτικές στάσεις σχετικά με την δίαιτα και την υγεία.
Εκτύπωση